”Äpplet” i karantän

Mikael Appelgren, målvakt i landslaget och Rhein Neckar Löwen har drabbats av Coronaviruset covid-19.

– Efter ett par dagar i karantän har även jag testat positivt för covid-19, som ställer till med både det och det andra. Ur ett hälsoperspektiv mår jag bra, är i slutet på i symptom liknar en mild influensa. Ur ett handbollsperspektiv däremot är det mindre bra. Vi kan varken, träffas, träna eller spela matcher, säger Mikael.

”Äpplet” är styrelseledamot i Spelarföreningen Handboll Sverige, SHS, där han särskilt har till uppgift att följa och delta i den europeiska spelarunionens (EHPU) arbete.

– Jag mycket tid över för att fokusera på arbetet i SHS. I egenskap av både styrelsemedlem och spelare tycker jag det behövs en tydlighet i detta brus av information vi får dagligen. Hela vårt samhälle prövas hårt och utmanas starkt ekonomiskt. Likaså är det för handbollen och dess aktörer.

I nuläget arbetar båda spelarföreningarna systematiskt med information om hur handbollsspelare i alla avseenden ska förhålla sig till viruset och konsekvenserna till det.

– SHS och EHPU fokuserar på att hitta en väg som gör att spelare får sina löner, klubbar inte går i konkurs och när det är möjligt kunna börja utöva vår fantastiska sport igen, avslutar Mikael.