Referat från SHS-årsmötet

Spelarföreningen Handboll Sverige (SHS) har hållit sitt årsmöte i Mölndal.

Arne Johansson från Vårgårda omvaldes till ordförande och Ida Odén, Sävehof, till kassör för ytterligare ett år

Lars Bernhardsson, Redbergslid och Robert Odén, Sävehof, som tillsammans med Arne Johansson bildade SHS för fem år sedan, hade avböjt omval. I deras ställe invaldes Patrik Fahlgren, Hammarby och Johan Jakobsson, Sävehof. Ny i styrelsen är även Tobias Johansson, Redbergslid. Styrelsesuppleant är Alexander Stenbäcken, Alingsås (f.n. klubblös).

Adjungerad till styrelsen är juristen Martin Klette, Wagnsson Sports & Entertainment.

Revisorer är Charlie Sjöstrand (Minden) och Johanna Ahlm (Sävehof).

Till valberedning inför årsmötet 2018 valdes Lars Bernhardsson och Robert Odén.

SHS företräder spelare i Handbollsligan (herrar), SHE (damer) och Allsvenskan (herrar). SHS tillhandahåller sina medlemmar sakkunnig juridisk support när tvister uppstår. Vidare erbjuder SHS medlemmarna råd och stöd vad gäller kontrakt, försäkringar och sjukskrivning m.m.

Av verksamhetsberättelsen för säsongen 2016-17 framgår föreningen under året biträtt ett drygt 20-tal medlemmar (varav två rättsfall) som hamnat i konflikt med sin arbetsgivare/klubb. Däribland ett par omskrivna fall. Dels i IFK Skövde (felaktig uppsägning) och dels i Skövde HF (trakasserier mot spelare). Sedan starten 2013 har SHS biträtt drygt 100 medlemmar med juridisk support.

Under hösten kommer en omfattande medlemsdrive att genomföras bland spelarna i SHE och Handbollsligan. Det ska vara en självklarhet för elitspelare att vara medlem i spelarföreningen (facket). Målsättningen i verksamhetsplanen är att 75 procent av spelarna ska vara medlemmar. Noterbart är att även tränare numera ansluter sig till SHS.

För handbollsspelare ska gälla samma villkor som för andra anställningar på den svenska arbetsmarknaden. Så är det dessvärre inte på alla håll idag. Ett starkt SHS innebär trygghet för medlemmarna och dessutom att spelarföreningen blir en likvärdig part inom svensk handboll tillsammans med Svenska Handbollförbundet och Svensk Elithandboll, säger ordföranden Arne Johansson.

SHS har sitt kansli beläget i Vårgårda.