Unionen: Världsunikt kollektivavtal för svensk handboll

Spelarföreningen Handboll Sverige (SHS) har tillsammans med Unionen under flera år varit de pådrivande parterna för ett handbollsanpassat kollektivavtal.

– När avtalet nu definitivt sjösätts den 1 maj är det särskilt glädjande att det är det första lagidrottsavtalet i världen som är helt jämställt mellan damer och herrar på elitnivå. Avtalet utgör en plattform vad gäller anställningsvillkoren som t.ex. pension, och bättre villkor vid sjukdom/skada, försäkringar, semester och omställning vid karriärslut, kommenterar Arne Johansson, ordförande i SHS.

Hittills är det bara fotbollsherrarna och hockeyherrarna på elitnivå som har haft kollektivavtal inom Unionen. Nu blir alltså handbollsdamerna pionjärer.

,– Förhoppningen är att fler lagsporter ska inspireras och komma fram till samma beslut då det innebär en trygghet för spelarna som gör att spelarna kan de satsa på sin sport ännu mer, säger Johnatan Kibebe som är ombudsman och avtalsansvarig för idrott på Unionen.

Unionen räknar med att handbollens avtal att leda till att flera idrotter kommer in, och också tecknar kollektivavtal när de ser fördelarna med det.

Peter Gentzel, före detta landslagsmålvakt och idag VD för Svensk elithandboll, är nöjd och säger att avtalet kommer att skapa en trygghet för både spelarna och för föreningarna.

– Handbollen är ju en väldigt jämställd sport och det var aldrig några diskussioner att det inte skulle vara samma för dam- och herrligorna. Vi vill ha jämställda avtal. Vi tycker att det här är en viktig fråga, säger Peter Gentzel.

Utdrag ur Unionens pressmeddelande 190403